کلینیک ارتودنسی پازل

دکتر احمدرضا حسینی، متخصص ارتودنسی

از دانشگاه UCL لندن انگلستان

بورد تخصصی ارتودنسی از دانشگاه رویال انگلستان

علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب کلینیک ارتودنسی پازل

علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب

شنبه, 30 مرداد 1400 ساعت 13:37
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

چکیده مطلب

بدون شک دانش دندانپزشکی یکی از دستاورد های کهن بشر می باشد که با کمک آزمون و خطا و به مرور زمان توانسته تا کاربرد های بسیار مهم و موثری را در رابطه با سلامتی ارائه دهد. آیا می خواهید تا درباره دندانپزشکی اطلاعات بیشتری به دست آورید؟
به نظر شما چه افرادی برای انتخاب این رشته مناسب هستند؟ نکات مثبت و منفی دندانپزشکی چیست؟ چه دروسی در این رشته گذرانده می شوند؟ آیا شاخه های آن را می شناسید؟
همراهان همیشگی پازل کلینیک، در ادامه پاسخ تمامی این سوالات را به دست خواهید آورد.

آشنایی با دندانپزشکی

دندانپزشکی علمی تخصصی برای درمان و رفع مشکلات و بیماری های دهان و دندان می باشد. همچنین به کمک این علم بیماری های زیادی را می توان در مراحل ابتدایی شناسایی و مانع از پیشرفت آن ها شد. دوره تحصیل در این رشته 6 سال می باشد که برای وارد شدن به آن، باید رتبه برتر تجربی باشید.

خلاصه ای از تاریخچه دندانپزشکی

اولین اقدامات دندانپزشکی به حدود 7 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. جالب است بدانید که اولین کسانی که در چین و فرانسه به ارائه خدمات دندانپزشکی پرداختند، آرایشگران بودند. اما فعالیت آن ها در قرن 14 میلادی ممنوع گردید و دندانپزشکی تنها برای گروه خاصی مطرح شد. پیر فاچارد اولین فردی که در این حوزه به طور درست و منطقی به ارائه کتاب ها و مقالات می پرداخت، نام پدر دندانپزشکی را به خود اختصاص داده است.
در ایران نیز از سالیان دور درمان دندان درد به کمک عطارها و دارو های گیاهی انجام می شد. زمانی که دارالفنون تاسیس شد، در سال 1307 مدرسه دندانپزشکی نیز در آن دایر گردید. همچنین در ادامه با تاسیس دانشگاه تهران، این رشته به آن منتقل شد و تا به امروز نیز در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های برتر کشور تدریس می گردد.

چه افرادی برای انتخاب رشته دندانپزشکی مناسب هستند؟

کسانی که این رشته را انتخاب می کنند، باید موارد زیر را در نظر داشته باشند:

  • این افراد باید دارای صبر و شکیبایی زیاد باشند تا بتوانند با حوصله به ترمیم و درمان مشکلات دندانی بپردازند.
  • این افراد باید بدانند که شاید لازم باشد، ساعت ها به صورت ثابت نشسته و درمان را انجام دهند.
  • افرادی که به رشته های پزشکی علاقه دارند، اما نمی توانند شیفت های سنگین آن را تحمل کنند، می توانند دندانپزشکی را انتخاب نمایند.
  • این افراد باید توانایی کافی در علوم پایه و زبان انگلیسی را داشته باشند تا بتوانند علم خود را همواره به روز نگه دارند.
  • افراد در این رشته نیاز به دستانی توانمند دارند تا بتواند با مهارت و دقت زیاد، کارهای ظریفی را برای دندان ها انجام دهند.
  • دید هنری و خلاقیت یکی از مواردی است که یک دندانپزشک به خصوص دندانپزشکی که تمایل به ادامه تحصیل در زمینه ترمیمی و زیبایی و یا ارتودنسی دندان دارد، نیاز است.
  • وجود سلامت جسمی و روانی کامل برای انجام فعالیت های عملی و علمی لازم است.
  • بیماران زیادی از درمان های دهان و دندان تا حد بالایی می ترسند. بنابراین یکی از مهارت های یک دندانپزشک خوب این است که توانایی برقراری یک ارتباط کلامی خوب با بیمار را داشته باشد که بتواند استرس او را کاهش دهد.
  • یک دندانپزشک خوب باید به درستی و با حوصله به سوالات بیمار خود پاسخ دهد.
  • دندانپزشک باید در کنار کیفیت کار خود، سرعت عمل نیز داشته باشد. زیرا کار با بیماران کارمند، آسیب دیده و یا کودکان به چنین مهارتی نیاز دارد.

دروس پایه دندانپزشکی

بستر ابتدایی و ضروری برای ورود به علم دندانپزشکی، گذراندن علوم پایه و عمومی می باشد که 43 واحد علوم پایه و 22 واحد دروس عمومی هستند. علوم پایه این رشته عبارتند از:

  1. تشریح
  2. بیوشیمی
  3. فیزیولوژی
  4. جنین شناسی
  5. ایمنی شناسی
  6. ژنتیک انسانی
  7. فیزیک پزشکی
  8. میکروب شناسی
  9. روانشناسی عمومی
  10. بافت شناسی انسانی
  11. آسیب شناسی عمومی

دروس تخصصی دندانپزشکی

بعد از اینکه دروس پایه و عمومی گذرانده شدند، در این رشته نیز همانند رشته پزشکی و داروسازی باید آزمونی جامع سپری شود. اگر چند بار در این آزمون رد شوید، دیگر نمی توانید به ادامه رشته دندانپزشکی بپردازید. بعد از قبولی در این آزمون می توانید تخصص مورد نظر خود را انتخاب کنید که در عنوان بعدی شما را با شاخه های رشته دندانپزشکی آشنا کرده ایم.
دروس تخصصی برای آگاهی و اطلاعات بیشتر دانشجو در زمینه تخصصی رشته گذرانده می شوند که 146 واحد هستند. این دروس عبارتند از:

  1. کالبد شناسی و مرفولوژی دندان
  2. زبان انگلیسی تخصصی
  3. بافت شناسی دهان و دندان
  4. آسیب شناسی دهان
  5. بیماری های دهان و دندان
  6. ارتودنسی
  7. اندودنتیکس
  8. بیولوژی دهان
  9. دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  10. جراحی فک و صورت
  11. دندانپزشکی کودکان
  12. رادیولوژی دهان
  13. گوش و حلق و بینی
  14. نظان پزشکی و طب قانونی
  15. بهداشت عمومی و اکولوژی
  16. فارماکولوژی
  17. بهداشت محیط زیست
  18. بیماری های روانی
  19. بیماری های درونی
  20. بهداشت دهان و تغذیه
  21. پروتز های ثابت
  22. پروتز های متحرک

شاخه و گرایش های دندانپزشکی

دندانپزشکی که به گذراندن رشته تخصصی بپردازد، می تواند تحت عنوان متخصص در آن گرایش باشد. در ادامه شما را با شاخه های تخصصی در دندانپزشکی آشنا می کنیم:

  • ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی)

    ارتودنسی به طور بسیار حرفه ای و خاص به اصلاح و درمان ناهماهنگی دندان ها و فکین می پردازد. کسب تخصص این رشته حدود 3 سال زمان می برد که به طور معمول برترین رتبه های آزمون وارد این تخصص می شوند.
  • آسیب شناسی (پاتولوژی دهان و صورت)

    در این رشته نمونه های برداشته شده از ضایعات فک و صورت مورد بررسی قرار می گیرند تا انواع توده ها، کیست ها، سرطان و یا دیگر ناهنجاری های بافتی تشخیص داده شوند.
  • درمان ریشه دندان (اندودنتیست)

    متخصص اندودنتیکس به درمان مشکلات پیچیده ریشه پرداخته و معمولا جراحی هایی را انجام می دهد که دندانپزشک عمومی توانایی انجام آن ها را ندارد.
  • پریودنتیست (بیماری های لثه و بافت های نگهدارنده)

    پریودنتیست یا متخصص لثه، به تشخیص و درمان بیماری های لثه و بافت های نرم آن می پردازد. همچنین جراحی های لثه و کاشت ایمپلنت دندان در این تخصص صورت می گیرد.
  • دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

    در این رشته به کسب تخصص در خصوص ترمیم و بازسازی دندان های آسیب دیده از نظر ظاهری پرداخته می شود.
  • دندانپزشکی اطفال

    در این رشته به طور تخصصی به درمان و رفع مشکلات دهان و دندان کودکان پرداخته می شود. شرایط درمانی کودکان دارای تفاوت های بسیاری نسبت به بزرگسالان است که به همین دلیل تخصصی جداگانه برای کودکان در نظر گرفته شده است.
  • رادیولوژی فک و صورت

    در این تخصص به تهیه عکس های رادیولوژی از دهان و دندان پرداخته می شود.

نکات مثبت در رشته دندانپزشکی

  • این رشته نیازی به شیفت های شبانه و اجباری ندارد.
  • اخذ مدرک دکترا در دندانپزشکی نسبت به پزشکی و داروسازی راحت تر است.
  • یک دندانپزشک عمومی نسبت به پزشک عمومی می تواند درآمد بسیار بهتری داشته باشد.

نکات منفی در رشته دندانپزشکی

  • به دلیل اینکه حالت بدن در مدت زمان طولانی به صورت ثابت و یکنواخت است، درد های عضلانی و مفصلی بروز پیدا می کنند.
  • خطر ابتلا به بیماری های واگیر دار و عفونی برای دندانپزشکان بیشتر است. البته با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی این اتفاقات رخ نخواهند داد.
  • امروزه تا حدودی فرصت های شغلی در شهر های بزرگ کاهش یافته و بیشتر شهر های کوچک و مناطق محروم به این تخصص نیاز دارند.

حقوق و در آمد دندانپزشک

با وجود اینکه دندانپزشک عمومی دارای درآمد مناسبی می باشد، اما هر چه تخصص و مهارت بالاتری وجود داشته باشد و همچنین با توجه به محل کار، حقوق و درآمد تغییر می کنند. به طور مثال اگر یک دندانپزشک در بیمارستان دولتی مشغول به کار باشد، مطابق با خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. اما در کلینیک های تخصصی علاوه بر دریافت حقوق ثابت، حق الزحمه ای به ازای هر بیمار نیز دریافت می شود. همچنین دندانپزشکانی که تخصص هایی مانند ارتودنسی، ایمپلنت و یا جراحی فک و صورت را کسب می کنند، درآمد بالاتری نسبت به سایر دندانپزشکان خواهند داشت.

ادامه تحصیل دندانپزشکی در ایران

در حدود 8 سال گذشته، با افزایش تعداد دانشکده های دندانپزشکی از 15 به 37 دانشگاه دندانپزشکی دولتی، 19 پردیس خودگردان و آزاد رو به رو بوده ایم. می توان گفت که در هر سال پذیرش دندانپزشک حدود 12 هزار است. اکنون برترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، علون پزشکی تبریز، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی یزد و علوم پزشکی شیراز می باشند.

سوالات متداول

  1. سطح دشواری درس ها در رشته دندانپزشکی به چه صورت است؟

    مطالب تئوری و دروس این رشته به نسبت پزشکی و داروسازی راحت تر هستند. همچنین کسب مدرک سریع تر و حدود 1 تا 5/1 زودتر از رشته پزشکی می باشد. البته باید گفت که فشار دروس عملی و امتحان های آن در دندانپزشکی بیشتر است.
  2. در دندانپزشکی سواد تئوری مهم تر است یا کار عملی؟

    قطعا کار عملی در دندانپزشکی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. در صورتی که درس های خود را عالی بخوانید اما مهارت کار روی دندان ها را نتوانید به خوبی انجام دهید، هیچ گاه دندانپزشک خوبی نخواهید شد.
  3. برترین کشور های ارائه دهنده دندانپزشکی کدام اند؟

    کشور هایی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان، اتریش، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و آلمان دارای درجات بسیار معتبری برای ارائه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های خود هستند.
  4. منظور از بورد تخصصی در رشته دندانپزشکی چیست؟

    بعد از اینکه دندانپزشکان دوره تخصص خود را به اتمام رساندند، می توانند با شرکت در آزمونی جامع به کسب بورد تخصصی خود بپردازند. با توجه به قانون موجود در کشور، این افراد می توانند به آموزش کلاس های نظری در حیطه تخصصی خود بپردازند.
خواندن 20149 دفعه